Zoeterwoude groen, weids en ondernemend en zelfbewust

VVD staat voor Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. De VVD staat voor liberalisme ofwel vrijheid. Die vrijheid is niet zo maar iets, het is vrijheid in verbondenheid. Die vrijheid komt niet vanzelf en daarom kun je de V van Vrijheid ook zien als de V van Verantwoordelijkheid, Vertrouwen, Verantwoording, Verbondenheid. Liberalisme is de vrijheid je leven te leiden zoals je wilt, in verbondenheid met je omgeving, waarin je vertrouwen krijgt en geeft en je verantwoordelijkheid draagt voor je daden en doen. De Vrijheid om je leven te leiden zoals je wilt, maar vrijheid heeft een grens. De Verantwoordelijkheid voor je daden; draag de gevolgen van je keuzes. De Verantwoording voor je daden afleggen. De Verbondenheid met je omgeving, met de mensen om je heen en de wereld waarin je leeft.

Omdat de economische en financiële situatie van de gemeente onder druk staat, wordt meer inzicht en creativiteit van bestuurders gevraagd worden. De VVD is graag bereid hieraan bij te dragen.

In ieder geval moet de financiële positie van de gemeente gezond zijn en blijven, ook op de langere termijn, zonder dat dit extra offers van de burger vraagt.

Door overheveling van taken van de overheid naar de gemeente, wordt meer kwaliteit en deskundigheid van de ambtenaren gevraagd. Dit geldt ook voor de buurgemeenten. Gezamenlijke aanpak van deze taken moet leiden tot meer efficiency en doeltreffendheid. Uitbreiding van samenwerkingsverbanden vinden bij de VVD een warm pleidooi, mits de identiteit van Zoeterwoude in stand blijft.

Het huisvestingsbeleid moetde dalende trend van het aantal inwoners stoppen. Er moet worden ingezet op beleid om voor de diverse groeperingen woningbouw te realiseren. De nadruk moet hier liggen op 1- en 2-persoonshuishoudens. Mogelijkheden moeten worden geschapen om leegstaande bedrijfspanden om te bouwen in woningen voor burgers. Deze mogelijkheid mag niet gelden voor bedrijfspanden op het industrieterrein Grote Polder. De infrastructuur moet worden aangepast om de bereikbaarheid van datzelfde bedrijventerrein te vergroten.

Duurzaamheid staat bij de VVD hoog in het vaandel. Bij het bevorderen moet de gemeente een voorbeeldfunctie vervullen en geen geld voor dit doel uitdelen aan een klein aantal Zoeterwoudse burgers. Initiatieven op het terrein van duurzaamheid worden toegejuicht, zij het dat de VVD vindt dat met de aanwezige en geplande bouw van windturbines het maximum aantal is bereikt.

Welzijn, sport en recreatie wordt breed gedragen door de vele vrijwilligers binnen de gemeente. Het streven van de VVD blijft erop gericht om dit in stand te houden, Daar waar het echt niet anders kan zal de gemeente ondersteuning bieden.

• De financiële positie van de gemeente moet gezond zijn en  blijven, ook op termijn.
  • Samenwerken prima, maar wel met behoud van identiteit.
  • Bij woningbouw nadruk op 1- en 2-persoonshuishoudens.
  • Geen extra windturbines, buiten geplande en aanwezige.

GEEN LASTENVERHOGING  OZB

Er moet worden voorkomen dat de OZB drastisch moet worden verhoogd door het afschrijven op grond die niet bebouwd mag/kan worden. Afschrijving zou een OZB verhoging van meer dan 5% tot gevolg hebben. Dit is onaanvaardbaar voor de VVD. Omdat er toch gebouwd moet worden, maar dit niet mag van de provincie in de Zwethof, wil de VVD 1 of 2 landgoederen op die plaats toestaan zodat de boekwaarde helemaal of grotendeels kan worden terugverdiend. Mogelijke andere bouwlocaties zijn volgens de VVD achter het Watertje en de Keerweer.

De VVD wil dat telkens weer wordt gekeken naar maatregelen om de OZB niet hoeven te verhogen. Bij bezuinigen dient de trap van boven naar beneden te worden schoongeveegd ofwel eerst kijken waar zelf (lees bij de gemeente) bezuinigd kan worden voordat de burgers in moeten leveren. Als die mogelijkheid niet aanwezig is dan mag de OZB niet meer stijgen dan strikt noodzakelijk is om de dienstverlening voor de burgers op peil te houden. Daarnaast wil de VVD zich hard maken om de opbrengsten van de precariorechten, welke eerder wel werden teruggegeven aan de burgers, weer terug te geven via het reinigingsrecht.

• Geen OZB verhoging door afschrijving gronden Zwetpolder.
  • 1 of 2 landgoederen toestaan in Zwetpolder.
  • Mogelijke nieuwbouw achter Watertje en Keer-weer.
  • Bij bezuinigen beginnen bij de gemeente, daarna pas naar de burgers.
  • Teruggave precariorechten weer via reinigingsrecht.

RECREATIEF TRANSFERIUM

De VVD heeft zich altijd verzet tegen een recreatief transferium nabij de oksel van de A4 en de N206 omdat dit de verkeerde plek is. Nu is er veel neer gezet zoals een wegrestaurant, speeltuin, boomgaard, moestuin, kanovijver, winkel voor streekproducten uit bijna geheel Zuid-Holland, fietsen verhuur voor elektrische fietsen en een `informatiecentrum`. Het plan was een eenvoudig onderkomen, geschikt voor een kopje koffie/thee/limonade en een broodje. En er moet informatie liggen over het landschap van Zoeterwoude en de agrarische bedrijven die wat te bieden hebben. Wat er nu staat nodigt niet uit om dit te realiseren.

Nu het wegrestaurant een feit is wil de VVD dat dit voor alle weggebruikers van de A4 en N206 bereikbaar is. Ook vrachtwagenchauffeurs moeten een parkeervoorziening krijgen op een apart parkeerterrein om gebruik te kunnen maken van het wegrestaurant, en om veilig te kunnen overnachten. Dit lost gelijk het probleem op van de overlast door illegaal parkeren op het bedrijventerrein Grote Polder.

• Vrachtwagenchauffeurs moeten welkom zijn voor een veilige overnachting, parkeren en een maaltijd.

OUDEREN-/SENIORENBELEID

Onze oudere inwoners verdienen alle aandacht en respect.

Zij zijn het die met hard werken en belasting betalen hebben geholpen aan de opbouw en instandhouding van de verzorgingsstaat. Gegarandeerd moet worden dat de AWBZ bijdragen van de Rijksoverheid naar de gemeenten voor honderd procent voor dat doel worden gebruikt en niet verdwijnen in de pot Algemene Middelen.

Bij het ontwikkelen van het ouderen-/seniorenbeleid moet zoveel mogelijk worden afgestemd met de aanbevelingen van de Bond voor Ouderen (ANBO).

• AWBZ/WMO gelden gegarandeerd naar de doelgroep.
  • Beleid in nauw overleg met betrokken organisaties.

HANDHAVING VAN DE REGELS

De VVD staat voor de vrijheid van het individu en is een voorstander van zo min mogelijk regels. Het lijkt er soms op dat de samenleving maakbaar is als er maar genoeg regeltjes worden bedacht. Dat dit leidt tot een handhavinginfarct is duidelijk gebleken bij de bespreking van de handhavingnota in 2013. Meer regels leiden niet automatisch tot een betere samenleving.

De VVD is van plan stevig de bezem te halen door al die regels die alleen maar leiden tot betutteling van de vrijheden van mensen. Maar de VVD gaat ook kijken naar de regels en maatregelendie in de praktijkniet worden of kunnen worden gehandhaafd.  Verbodsregels hebben geen enkele afschrikkende werking als er geen of geringe pakkans is. En deze pakkans moet reëel zijn door een efficiënte handhaving. Ook overlast voor burgers moet worden voorkomen door handhaving. De vrijheid van de een stopt, waar de vrijheid van de ander begint.

De VVD wil daarom dat er meer uren beschikbaar komen voor een BOA om het handhavingstraject van informeren, waarschuwen en sanctioneren efficiënt te kunnen uitvoeren. De middelen hiervoor moeten worden gevonden door bezuinigingen op andere taken. Er moet een boeteregeling komen die er voor zorgt dat opbrengsten van boetes in de gemeentekas vloeien.

• Geen maakbare samenleving door overschot aan regels.
  • Alleen regels die je kunt handhaven.
  • Alle regels bekijken op nut en noodzaak.
  • BOA meer en efficiënter inzetten

​ONDERNEMERSKLIMAAT

De VVD staat voor de vrijheid van ondernemen. De gemeente mag en kan nooit op de stoel van de ondernemer gaan zitten. Wel moet zij ogen en oren goed openhouden en beleid maken waar ondernemers mee uit de voeten kunnen. Dat wil zeggen zeker geen betutteling van de gemeente met als mogelijk resultaat beperking van de openingstijden op zon- en feestdagen. De ondernemers kunnen prima zelf bedenken wanneer zij open moeten zijn om een goede omzet te realiseren. Dit kan ook betekenen dat daarbij een verschil kan zijn tussen dorp en rijndijk (Rijneke Boulevard)
De gemeente moet zich vooral bezig houden met het luisteren naar de wensen van ondernemers en daar waar mogelijk faciliteren van bedrijven zodat Zoeterwoude een ondernemende gemeente kan blijven. Goede contacten met de diverse belangenorganisaties zoals de WIZO, PMGP (Grote Polder), Ondernemersvereniging Zoeterwoude en de Rijneke Boulevard zijn hier noodzakelijk.

• Geen betutteling van ondernemers.
  • Maatwerk in regelgeving.
  • Goede contacten onderhouden met de diverse belangenorganisaties.

VERKEER EN VERVOER

Veilig verkeer in Zoeterwoude moet een speerpunt vormen in het beleid, maar moet niet leiden tot het opwerpen van allerlei blokkades die een goede doorstroming verhinderen. Zoeterwoude moet niet op slot zitten en moet goed toegankelijk blijven, mede gelet op de belangrijke recreatieve functie van Zoeterwoude.

Maatregelen moeten daaraan bijdragen, geen achteraf verkeerde en nutteloze investeringen die tot veel frustraties leiden en ten koste gaan van de portemonnee van de belastingbetaler.

Als voorbeeld hiervan noemen we graag de nutteloze tijd en geldverspilling aan de Hoge Rijndijk en Weipoortseweg. Veel geld en tijd zijn uitgegeven aan schijnveiligheid.

Hoogwaardig busvervoer staat hoog in het vaandel: Zoeterwoude moet te allen tijde goed bereikbaar blijven met de omliggende gemeenten en mag niet geïsoleerd raken. Daarbij wordt tegemoet gekomen aan de afhankelijke positie van de niet-autobezittende inwoner. Vooral voor de ouderen en mensen met een handicap is dit vaak een noodzakelijke voorwaarde om deel te kunnen blijven nemen aan de maatschappij. De VVD wil daarom dat de busverbinding met Leiden en Zoetermeer dóór de dorpskern rijdt. De VVD zal zich onvoorwaardelijkblijven inzetten voor deze buslijn door het dorp.

VVD is een groot voorstander van goede en doelmatige fietsverbindingen die hier ook het milieu en de duurzaamheid dienen en tevens bevorderend werken voor de recreatieve rol van Zoeterwoude.

Aandacht voor de rijke historie van Zoeterwoude moet blijken door dit te laten doorklinken in straatnamen en passende bestrating.

• Geen achteraf verkeerde en nutteloze verkeersinvesteringen.
  • Zoeterwoude moet te allen tijde goed bereikbaar, busdienst moet   dóór het dorp.
  • ·         Aandacht voor de rijke historie van Zoeterwoude.

RUIMTELIJKE ORDENING

De VVD staat voor de individuele vrijheid van keuzes maken. De maakbare samenleving bestaat niet. De samenleving maak je samen. Regels zijn er voldoende in Nederland, zo ook in Zoeterwoude.

Er moet voor gewaakt worden dat Zoeterwoude verwordt tot een soort openluchtmuseum waarbij alleen mag wat door de gemeente is voorgeschreven. Het is heel aantrekkelijk de oren te laten hangen naar de mening van de regio of andere beleidsmakers maar het eigen karakter van het dorp telt sterker dan wat door buitenstaanders wenselijk wordt geacht.

Onze burgers ervaren steeds meer dat er minder ruimte wordt geboden voor het naar voren brengen en ontwikkelen van eigen initiatieven met betrekking tot het beeldkwaliteitplan en het bestemmingsplan. Dit wordt als knellend en wurgend ervaren waardoor het uitgangspunt zou moeten zijn: “Ja, en wel onder die en die voorwaarden…”   in plaats van het “Nee, tenzij…”

De huidige regelgeving knevelt het eigen initiatief en beschrijft vooral wat niet mag wat rechtstreeks indruist tegen de individuele vrijheid van de burger.

• Meer ruimte voor eigen initiatief.
  • Eerder “Ja, onder voorwaarden”, dan “Nee, tenzij”

DUURZAAMHEID

De VVD staat voor verbondenheid met de omgeving.
Iedere besluitvorming in het beleid en de uitvoering daarvan moet in het teken staan van duurzaamheid. Dit moet in evenwicht zijn met ecologische, economische en sociale belangen en de interactie daartussen. Gewaakt moet worden dat het begrip duurzaamheid niet wordt verward met doelmatigheid die meer betrekking heeft op korte of middellange termijn.

Het bestuur in Zoeterwoude moet zich dat goed realiseren, vooral als het gaat betreffen schaarse financiële middelen. Duurzaamheid betekent ook dat dit zich uitstrekt over alle inwoners van Zoeterwoude, waarin geen plaats is voor bevoorrechting van groepen. Dit riekt dan naar subsidiëring wat tot ongewenste financiële gevolgen leidt.

Als schoolvoorbeeld voor duurzaamheid in het algemeen belang kan dienen de productie van alternatieve energie, bijvoorbeeld opgewekt door middel van zonnepanelen. Als burgers met een stuk grond zich in willen zetten voor het opwekken van energie via zonnepanelen wil deVVD dit onder bepaalde omstandigheden toestaan.

• Geen bevoorrechting van groepen door subsidies.
  • Privé-initiatief aanmoedigen.

BESTUUR ZOETERWOUDE

De VVD staat voor verantwoordelijkheid.

Altijd is aangetoond dat Zoeterwoude een unieke plek inneemt binnen het conglomeraat van de Randstad en ten volle haar verantwoordelijkheid op recreatief, economisch, agrarisch en sociaal gebied weet te benutten. Zoeterwoude moet zich bewust hiervoor blijven inzetten en een van de vereisten hierbij is dat een sterke bedrijfsvoering wordt nagestreefd.

Wij beleven op dit moment een tijd van recessie en neergang zowel in economisch als sociaal opzicht. De Rijksoverheid dwingt tot grote bezuinigingen die direct hun weerslag hebben op de bedrijfsvoering van onze gemeente. Daarom moet worden ingezet op bezuinigingen en ombuigingen die echter niet moeten leiden tot lastenstijgingen van onze inwoners. Hierin passen ook kritische beschouwingen over de doelmatige bedrijfsvoering en deelname aan gemeenschappelijke regelingen van onze gemeente. Het standpunt moet zijn dat de trap altijd van boven naar beneden wordt schoongeveegd.

De eigen organisatie moet altijd kritisch worden bekeken en ‘lean & mean’ worden gehouden. Op gezette tijden dient een onderzoek te worden gehouden naar efficiency en noodzakelijke omvang. Zo nodig moeten noodzakelijke maatregelen worden doorgevoerd. Goed moet worden ingespeeld op ingrijpende veranderingen in het sociaal domein en de daaruit voortvloeiende taken voor de solide bedrijfsvoering

In goed overleg met de betreffende organisaties moeten de te verstrekken subsidies tegen het licht worden gehouden. In eerste instantie noodzaak voor ogen houdend en moet de zogenaamde nullijn als leidraad gelden voor de komende jaren. Door actief de samenwerking tussen de verenigingen te bevorderen kunnen de kosten omlaag en voorzieningen worden behouden.

Zoals gezegd wordt de zelfstandigheid van Zoeterwoude als positief ervaren. Dit neemt niet weg dat met de omliggende gemeenten vele gemeenschappelijke belangen bestaan die verder versterkt en onderzocht kunnen worden. Als hierbij de belangen van Zoeterwoude gediend zijn gaan we een vergaande samenwerking met de regio hierbij niet uit de weg. Voor de diverse diensten verleend door de gemeente dient de best mogelijke optie te worden gekozen bij aanbesteding. Privaat of publiek mag hier geen verschil maken.

• Gemeentelijke organisatie ‘lean & mean’ maken en houden
  • Samenwerken waar nodig met de regio
  • Door actieve samenwerking zelfstandigheid behouden.
  • Best mogelijke deal voor Zoeterwoude het belangrijkst.

WONINGBOUW EN HUISVESTING

De VVD wil voorrang geven aan inwoners en voormalige jeugdige inwoners van Zoeterwoude bij de inschrijving voor nieuwe woningen zowel in de koop als in de sociale sector.

Bijzonder aandacht verdient een goede doorstroming in de huizenmarkt. Deze zit nu finaal op slot. De VVD is van mening dat er meer dan voldoende duurdere appartementen zijn gebouwd. Het is de hoogste tijd dat er meer woningen in de goedkope koopsector worden gebouwd met name voor starters en senioren. Voorts vindt de VVD dat het streefpercentage van 35% sociale woningbouw te hoog is en wil de VVD in plaats daarvan dit doel stellen op 30% zoals in veel gemeenten in Nederland.

Belangrijk onderdeel bij woningbouw en huisvesting is de financiering. In het verleden heeft de gemeente nogal eens geld bij moeten passen omdat er door diverse oorzaken missers werden begaan. Uitgangspunt moet zijn dat een bouwproject minimaal kostendekkend moet zijn. Door dit uitgangspunt te hanteren kan er een goede afweging gemaakt worden tussen nut en noodzaak van de diverse wensen.

• Voorrang aan inwoners en voormalige jeugdige inwoners van Zoeterwoude.
  • Op dit moment meer dan voldoende duurdere appartementen.
  • Hoogste tijd voor meer woningen in de goedkope koopsector, voor starters en senioren
  • Streefpercentage sociale woningbouw van 35% naar 30%.
  • Bouwprojecten tenminste kostendekkend.