‘Even op adem komen’; uitstel van gemeentelijke belastingen voor ondernemers

OPROEP

Dit is een oproep aan het college van Burgemeester en Wethouders om uitstel aan Zoeterwoudse ondernemers te verlenen voor het betalen van de gemeentelijke belastingen.

Sinds afgelopen donderdag de (aanvullende) maatregelen vanuit de Rijksoverheid in samenwerking met het RIVM zijn aangekondigd hebben veel ondernemers hun zaak zien leegstromen. Veel Nederlanders, en dus ook Zoeterwoudenaren, volgen deze adviezen goed op en blijven thuis. Het coronavirus raakt hiermee onze lokale ondernemers erg hard. Landelijk worden er al maatregelen getroffen en wordt er gewerkt aan nieuwe maatregelen om te voorkomen dat gezonde bedrijven omvallen, alleen dat is niet genoeg. Ook als lokale overheid is het belangrijk om te kijken wat we voor hen kunnen betekenen.

De afgelopen maand zijn de belastingaanslagen voor de gemeentebelastingen op de mat gevallen bij ondernemers. Ondernemers hebben nu vooral problemen met acute liquiditeit om deze periode door te komen. Ondernemers kunnen bij de Belastingdienst onder bepaalde omstandigheden uitstel van BTW en andere belastingen krijgen. Ook zou het enorm helpen als ondernemers uitstel krijgen vanuit de gemeente van de belastingen zodat deze geen hap nemen uit hun liquiditeit.

Wij roepen het college op uit te zoeken:

-    of er  liquiditeitsproblemen zijn bij ondernemers in Zoeterwoude?

-    hoeveel ondernemers in liquiditeitsproblemen komen door het coronavirus?

De VVD vindt dat we Zoeterwoudse ondernemers zo veel mogelijk moeten steunen door hen uitstel te geven.

Wij vinden daarom;

-    dat de gemeente bereid moet zijn ondernemers uitstel van betaling te geven voor gemeentelijke belastingen totdat de situatie weer is genormaliseerd

-    dat de gemeente Zoeterwoude maatregelen moet treffen om ondernemers te helpen of te ondersteunen ten tijde van deze uitzonderlijke situatie.

Uitzonderlijke situatie's vragen om uitzonderlijke maatregelen. De VVD vind dat een gemeente haar ondernemers moet steunen waar nodig. Daar waar we kunnen helpen moeten we het doen!