Reactie coalitie akkoord 2018-2022

Voorzitter,

De eerste alinea van dit coalitieakkoord bevat al direct een onwaarheid. De kiezer heeft geen vertrouwen uitgesproken in de vorige coalitie, de 2 verliezende partijen hebben ervoor gekozen verder te gaan en de winnaars buiten spel te zetten. Immers, zowel PZ als CDA hebben beiden stemmen verloren en dan is van een uitgesproken vertrouwen in de coalitie is geen sprake. Als je iets mooier wil maken dan dat het is, is dit een schoolvoorbeeld.

Wonen

Het is ronduit teleurstellend te zien dat de invulling van de woningbouwopdracht uitsluitend wordt neergelegd bij Rijnhart Wonen en de Huurderij. Dit impliceert dat wie op zoek is naar een koopwoning afhankelijk zal zijn van projectontwikkelaars die bereid zijn goedkopere koopwoningen te bouwen. Daarnaast heeft een van de coalitiepartners haar kiezers voorgelogen voor wat betreft het bouwen in de polders. Waar tijdens de campagne nog werd volgehouden dat bouwen in de polders een no-go was, kan het nu blijkbaar wel. De ene polder is daarbij blijkbaar minder kwetsbaar dan de andere. Voor wie wil weten over welke polders het gaat, in ieder geval niet de polders gelegen aan de Weipoortseweg, Geerpolder, Grote Polder of Zwetpolder. Ofwel het betere NIMBY werk. Iets met de weilanden tussen de kassen van van Vliet en La Place soms?

Duurzaamheid

Het is goed om te zien dat ons idee over publiek-private samenwerking bij mogelijke duurzame oplossingen in het coalitieakkoord terecht is gekomen. Ondanks dit, vragen wij ons nog steeds af, hoe het doel gehaald gaat worden met de woningen van voor 1980. Dit doet denken aan het slaan op holle vaten, veel lawaai, geen oplossingen. Ook bij het stellen van voorwaarden aan duurzaamheid bij gemeentelijke opdrachten is goed gekeken naar het VVD- verkiezingsprogramma. Leuk dat het er in staat maar wel een schreeuwend gebrek aan creativiteit.

Sociaal domein

Dat het sociaal domein niet makkelijk is mag geen nieuws zijn. Met grote verschillen in succesvolle uitvoering is de periode de 3D operatie uitgevoerd. Vooral de jeugdzorg is en blijft een zorgenkindje. Dat is niet dankzij of ondanks het vorige college maar de realiteit. Dit zullen wij zoals iedereen goed blijven volgen.

Verkeer

Dat er een goede OV verbinding moet zijn, is belangrijk. Voor het dorp is deze nu redelijk op orde, maar voor de rijndijk ligt er nog een uitdaging. Het coalitieakkoord stelt dat het hoofdstuk station Meerburg nog niet is afgesloten. Over dat station kan de VVD duidelijk zijn, dat komt er niet. Daar is helaas onvoldoende steun voor vanuit de overige betrokken partijen. Zoeterwoude moet echter nu niet bij de pakken neer gaan zitten, maar zelf initiatief tonen en met nieuwe ideeën komen. Bijvoorbeeld een goede OV busverbinding of zelfs een busstation waar meerdere lijnen samen komen op de locatie van het beoogde station

Sluipverkeer is er niet sinds vandaag of gisteren maar is eigenlijk een niet uit te roeien probleem. De afgelopen 8 jaar is er zo goed als niets aan gedaan en nu komt het blijkbaar weer op de agenda. Genomen maatregelen zullen worden geëvalueerd  om te kijken of nieuwe maatregelen noodzakelijk zijn. Dat je het nog op durft te schrijven! De bewoners van de Rijndijk, Weipoort en Zuidbuurt vragen al jaren om maatregelen maar er gebeurde niets. De voorgestelde maatregel voor landbouwtrekkers over het Blauwmutsenpad heeft u ook dit keer weer niet zelf bedacht. Ook de aangepaste verlichting langs de fietspaden is helaas geen eigen idee maar meegenomen uit de informatieve gesprekken met de VVD. Begrijp mij niet verkeerd, het blijkt maar weer dat wij met de goede ideeën gekomen zijn. Als er de komende periode net zoveel enthousiasme is voor onze plannen, kunnen wij dit alleen maar toejuichen.

Regio

Over de regio kunnen we kort zijn. Er is maar een belang en dat is het belang van Zoeterwoude en haar inwoners. Namens hen zitten wij in de raad en niet voor ons eigen belang. Het zou goed zijn als niet alleen bij regionale samenwerking een raadsbrede samenwerking zou worden gezocht maar op alle onderwerpen. Dit is helaas te hoog gegrepen voor sommige partijen. De VVD is van mening dat de komende vier jaren cruciaal zijn voor het voortbestaan van Zoeterwoude. Met de juiste mensen op de juiste plaatsen zal alles uit de kast moeten worden getrokken om te laten zien dat Zoeterwoude niet alleen nu maar ook in de toekomst zelfstandig kan blijven en een rol van betekenis kan blijven spelen in de regio. Door het nemen van initiatieven of de rol aan te nemen van het oliemannetje kunnen we dit waarmaken.

Financiën

Het is altijd goed om verstandig met het geld van de inwoners om te gaan. Zij hebben er recht op dat wij de door hun betaalde belastinggelden zo effectief mogelijk besteden en niet verloren laten gaan aan op voorhand mislukte projecten als de ondergrondse afvalcontainers. Eerst onderzoeken, dan evalueren, desnoods een proef doen en dan pas invoeren. En niet eerst veel geld uitgeven, niet willen luisteren naar kritische geluiden en gewoon uitvoeren. Ja, inderdaad. De VVD waarschuwt hier nogmaals om te bezinnen eer te beginnen. En dat zullen we blijven doen. Dit is niet zomaar geld maar geld van onze inwoners.

Burgerparticipatie in de vorm van een burgerbegroting is het toppunt van het jezelf een brevet van onvermogen geven. Blijkbaar is luisteren naar de input van onze inwoners en het daarna omzetten naar plannen zo moeilijk dat we nu de inwoners het idee gaan geven dat ze mee mogen praten. Gezien de ervaringen van de afgelopen jaren over inspraak en luisteren vrezen we het ergste.

Organisatie

Met de genoemde tekst kunnen we het in grote lijnen eens zijn. Wat echter ontbreekt is de uitdaging de juiste mensen op de juiste plekken te positioneren. Daarvoor pleiten wij al jaren om eenmaal per jaar een afdeling door te laten lichten om te bekijken of deze voldoende is toegerust om aan de opdrachten te voldoen. Met een kleine soms kwetsbare organisatie als die van Zoeterwoude hebben we de juiste mensen op de juiste plaats nodig. Om een sportterm te gebruiken: niet alleen duursporters, maar ook topatleten. We hebben de beste mensen nodig die we kunnen betalen. Kortom een gemiste kans.

Bestuursstijl

De bestuursstijl zoals deze wordt voorgestaan door de ambtelijke organisatie kunnen wij volledig onderschrijven. Nu is het alleen nog de vraag wat de politiek er mee gaat doen. De ervaringen van de laatste jaren doen het ergste vrezen. Buiten een hoop mooie woorden over 'in contact blijven ''inspraak’ en "luisteren" is er niet heel veel meer mee gedaan dan: "bedankt voor uw inbreng maar we voeren het plan uit zoals vastgesteld door de gemeenteraad." Eerst zien dan geloven.

Handhaving

Ook hier geldt, eerst zien dan geloven. De handhaving van de afgelopen jaren is nou niet direct een schoolvoorbeeld. Met als excuus dat er geen budget was kun je niet met droge ogen blijven beweren dat er goed wordt gecontroleerd. Vier uur in de week is effectief 40 minuten. Doe het goed of doe het niet. We kunnen constateren dat het uitgegeven geld eigenlijk weggegooid geld is geweest te meer omdat de huidige BOA vertrekt en het hele circus weer van voor af aan begint.

Landelijk gebied

Het landelijk gebied is en blijft voor de VVD belangrijk. Ook al staan we niet bekend als een Boerenpartij, de agrarische ondernemers zullen wij altijd een warm hart toedragen. Geen blabla of wollig taalgebruik, gewoon klare taal over wat we wel of niet willen. Wat we niet willen is dat agrarische ondernemers in de knel komen of beperkt gaan worden door mogelijke overlast. Als wij vinden dat de boeren de dragers van het landschap zijn en moeten blijven, moeten we ze ook de ruimte geven te ondernemen. Ondernemen en recreëren moeten hand in hand gaan, maar waar het knelt krijgt de ondernemer van ons voorrang.

De reactie van de VVD lijkt een aaneenschakeling van negativiteit. Ja we zijn kritisch en zullen ook de komende vier jaar kritische geluiden laten horen. Voor ons is er maar een belang en dat is het belang van Zoeterwoude. Er wordt gesproken over een raadsbrede samenwerking op regionaal gebied, maar niet op andere gebieden. Dat is een gemiste kans. Zeker met de toekomst in het vooruitzicht waarbij we wel degelijk wat donkere wolken aan de verre horizon zien is het triest te moeten concluderen dat de partij die zegt bestuurlijke vernieuwing hoog in het vaandel te hebben staan kennelijk niet in staat is dit ook waar te maken. Er is met dit coalitieakkoord schaamteloos gekopieerd uit andere partijprogramma's waarbij de eigen inbreng tot een minimum is beperkt. Zonder bronvermelding noemt men dit wel plagiaat.

Blijkbaar is na acht jaar coalitiepluche de creativiteit verworden tot een muf ruikend windje terwijl een frisse wind zoveel goeds zou doen voor Zoeterwoude. Dit dorp, deze gemeenschap, verdient meer dan dit en daar zal de VVD zich hard voor maken!